Pandemi Sonrası Yeni Tedarik Zinciri Planlaması

Tedarik zinciri lojistik ağı olarak da adlandırılan ve ürün ya da hizmetlerin tedarikçiden müşteriye kadar hareketini kapsayan bütünleşmiş bir süreçtir. Bu sürece şirket politikaları, personeller, müşterilerin tutumu, faaliyetler, kaynaklar ve teknolojik sistemler de dahildir.

17 Mayıs 2022 ・ Yazan: Speaker Agency

Belirli bir ürünü ya da hizmeti nihai alıcıya ulaştırmak için sistematize edilen tedarik zinciri süreçleri, pandemi şartlarından en çok etkilenen alanlardan biridir. Maliyetlerin artması, iş ortamında rekabet, taşıma süreçlerinin aksaması ve üretimin veriminin azalması en öne çıkan unsurlardır. Bu etkilerin geride kalabilmesi için pandeminin ardından yeni bir tedarik zinciri planlaması gereklidir.

Tedarik zinciri yönetimi; hızlı bir üretim döngüsü oluşturulmasını, maliyetlerinin dengelenmesini, iş gücü gereksinimlerinin değerlendirilmesini ve tedarikçi ve müşteriler arasında bir bağ kurulmasını hedefler. Pandemi sürecinde nakliye şirketlerin önüne çıkan engeller taşımayı zorlaştırırken fabrikaların işlevini tam olarak yerine getirememesi de üretimi aksattı. Bu nedenle pandemi sonrasında tedarik zinciri yönetim sürecini optimize etmek ve iyileştirmek gerekir. Dikkat edilmesi gereken unsurlar şunlardır:

Arz - Talep Dengesinin Sağlanması ve Stok Yönetimi

Tedarik zinciri; kaynak araştırması, seçme, analiz etme, planlama, stok kontrolü, satın alma, nakliye, mal ve hizmet oranı, ürünleri ya da hizmetleri müşteriye aktarım ve geri bildirim değerlendirme gibi pek çok süreci kapsar. Bu nedenle pandemi sonrasında arz-talep dengesinin sağlanması ve stok yönetiminin mevcut şartlar doğrultusunda optimize edilmesi gerekir. Pandemi sonrasında bazı ürünlere olan talepler azalırken bazılarına olan ilgi ve alaka artabilir.Bu nedenle firmanıza müşterilerden gelen geri bildirimlere ve verilerinin analitiğine göre stok yönetimini optimize ederek yeni planlamalar yapmanız gerekir. Bu sayede satın almadan nakliye süreçlerine kadar tüm tedarik zincirini kontrol altında tutabilir ve pandemi sonrasına uygun olarak düzenleyebilirsiniz.

İş Gücü Problemlerinin Çözümü

Tedarik zinciri; ürün geliştirme, tesis yönetimi, pazarlama, operasyon, lojistik, müşteri hizmetleri ve finans gibi pek çok iş kolunu içerir. Pandeminin etkisiyle ortaya çıkan ekonomik dalgalanmalar, seyahatlerin engellenmesi ve çalışanların psikolojik ve fiziksel sağlık problemleri iş gücü krizlerini ortaya çıkardı. Tedarik zincirinin her bir parçasının düzenli bir şekilde yönetilebilmesi için pandemi sonrasında iş birimleri arasında koordine sağlanmalı ve iş gücü problemlerinin çözülmesi gerekir.

Teknolojik Altyapı ve Sistem Entegrasyonu Yatırımları

Pandemi, sıklıkla rastlanmayan kriz çeşitlerinden biri olsa da tüm dünyayı kısa sürede etkisi altına almış ve iş yaşamında tedarik zinciri başta olmak üzere pek çok süreci olumsuz yönde etkilemiştir. Pandeminin etkisiyle birlikte operasyonel verimliliği artırmak, dijital dönüşüme ayak uydurmak, veri güvenliğini sağlamak ve tedarik zincirinin parçaları arasındaki dijital etkileşimi daha üst seviyelere çıkarmak için teknolojik altyapı ve sistem entegrasyonu gerekir. Teknolojik altyapı aynı zamanda pazarda değişebilecek ani olaylara karşı da stokların, hammaddenin, satış oranlarının ve nakliye süreçlerinin analiz edilmesini sağlar. Böylelikle anlık raporlara erişim kolaylaşır ve pandemi sonrasındaki mevcut duruma ve yıllık enflasyona göre yeni stratejiler geliştirilebilir.

Hammadde ve Üretim Maliyetlerin Düzenlenmesi

Tedarik zinciri bünyesinde üretim merkezleri, fabrikalar, depo alanları, perakendeciler ve dağıtım merkezleri bulunur. Pandemi, özellikle yurt dışı kaynaklarındaki üretim merkezlerinden gelen hammadde ya da ürünlerin aksamasına neden oldu. Bu nedenle yeni bir tedarik zinciri planlaması yaparken mutlaka hammaddeye erişim ve üretim maliyetleri konularını dikkate almanız gerekir. Bu süreçte krizin almasıyla birlikte hammaddenin temin edildiği bölgelerde ve maliyetlerde yeni düzenlemeler yapılabilir.

Siz de tedarik zinciri yönetimi hakkında daha fazla bilgi edinmek için Perakende Konuşmacıları sayfamızı inceleyebilir ve bu alanda uzman olan M. Serdar Kuzuloğlu, İdil Türkmenoğlu, Cem Rodoslu, Hakan Tetik, Zehra Elif Zevulun, Doğan Kaşıkçı, Yelda İpekli, Ergin Akman, Dr. Fatih Anıl'ın bilgi ve deneyimlerinden yararlanabilirsiniz.

Kelime Bulutu

  • Tedarik Zinciri Yönetimi

  • Business Process

  • Supply Chain Management

  • Müşteri Memnuniyeti

  • Tüketim Malı

  • Perakende

  • Tedarik Yönetimi