Uzaktan Çalışmanın Psikolojik Etkileri

Pandeminin hayatınızdaki en büyük etkilerinden biri çalışma düzenlerinin değişmesidir. Pandemi öncesinde çok küçük bir topluluğun sahip olduğu uzaktan çalışma seçeneği bir anda hayatlarınıza dahil oldu. Başlangıçta pek çok kişi için bu bir seçim değil, zorunluluk halindeydi.

11 Nisan 2022 ・ Yazan: Speaker Agency

Zorunlu uzaktan çalışma, kulağa absürd gelse de bu durum çalışanlar için hem avantajlı hem de dezavantajlıdır. Sürecin gelişimi, aşının bulunması, insanların bu durumu kabullenip hijyen kurallarına dikkat etmesi derken iş hayatında bir diğer kelime popüler hale geldi: hibrit çalışma.

İş tanımının gerekli kıldığı durumlar haricinde ofise gitmenin, trafikte zaman kaybetmenin, her gün kombin yapmanın aslında çok da elzem olmadığı fark edildi. Uzaktan çalışmanın zaman kazanımı, esneklik gibi olumlu etkileri olsa da çalışma alanlarının yetersizliği, ev-iş dengesinin bozulması gibi olumsuz etkileri bulunmaktadır. Özellikle uzun süre uzaktan çalışmanın psikolojik olarak etkileri göz ardı edilmemelidir.

Uzaktan Çalışmanın Psikolojik Etkileri

Yeni çalışma düzeninin psikolojik etkileri çok yönlü olarak ele alınmalıdır. Uzaktan çalışma modeli ve bu yeni düzene adapte olanlar ve olmayanlar için ise farklı değerlendirmeler yapılmalıdır.

  • Zaman Yönetimi

Pandemi sürecinde uzaktan çalışarak vakit kazandığınızı görmek oldukça rahatlatıcı hissettirmiş olmalıdır. Ofise giderek çalıştığınız dönemlere kıyasla trafikte vakit kaybetmemek ve orada yaşanan stresin ortadan kalkması birçok kişide inanılmaz bir etki yarattı. Hele ki büyük şehirlerde yaşayanlar için bu hayat kalitenizi arttıran bir durum desek abartmış olmayız.

Bunun yanı sıra zaman yönetimi konusunda kendini geliştirmiş, öz disipline sahip kişiler uzaktan çalışmaya hızla adapte oldular. Fakat hem pandemi süreci hem de iş düzeninin değişmiş olması bazı çalışanlar için zorluk oluşturdu. Motivasyon kaybı ve verimliliğin düştüğü gözlendi. İş planı oluşturmak için iş yerindeki sosyal ortama ihtiyaç duyan kişilerde üretkenlik kayıpları yaşandı.

  • Sosyal Mesafe

Uzaktan çalışma modeline geçişle birlikte şirket içi toplantılar ve buluşmalar da sanal ortamda yapılmaya başladı. Fiziksel ortamlarda bir araya gelmenin riskli görüldüğü bu dönemlerde çalışanların birbiri arasında ve yöneticilerin astlarıyla ilişkilerinde etkileşim de azaldı. Bu da çalışanlarda yalnızlık hissini ön plana çıkardı. Teknoloji yardımıyla yapılan buluşmalar daha çok zorunluluktan yapıldığından ve kişilerin sosyallik ihtiyacına değil yalnızca iş odaklı olmaları da bu durum için tetikleyici bir unsurdur. Görüşmeler sadece görev odaklı olduğundan ekibe ve şirkete duyulan aidiyet azaldı.

Sosyalleşme alışkanlıklarınızın değiştiği bugünlerde hem şirketlerin hem de yöneticilerin bu durumu göz önünde bulundurması gerekir. Çalışanlardaki yalnızlık duygusu ve ait hissetmeme durumunu azaltmak için uzaktan çalışma düzenine uygun iletişim çalışmaları hazırlanmalıdır. Ofis ortamları tamamen kapatılmamalı, gerekli tedbirler alınarak çalışanlara güvenle ofise gelme imkanı sunulmalıdır. Hibrit çalışma modeline geçiş bu alanda ön plana çıkmaktadır.

  • İş ve Özel Hayat Dengesi

Zaman yönetiminin öneminin bir kez daha karşınıza çıktığı diğer bir konu da uzaktan çalışırken ev ve iş dengesini kurmaktır. Özellikle evdeki çalışma alanını tam olarak yaratamayan çocuklu çalışanlar için bu durum büyük bir zorluk oluşturdu. Pandemi sürecinde okulların da tatil olması ile birlikte tüm ailenin birlikte iş, okul, aile dengesini yürütmesi gerekti. Yapılan araştırmalarda aile içi çatışmaların, kaygı bozukluklarının bu süreçte arttığı gözlemlenmiştir.

Yaşanan dengesizlikler, hem işveren hem de çalışan tarafından atılacak adımlarla düzeltilebilir. İşveren, çalışanını her zaman çevrimiçi olma zorunluluğunda bırakmamalıdır, bu çalışanlarda büyük bir psikolojik baskı oluşturmaktadır. Çalışan da aile içi iletişimi geliştirmeli, ev içinde iş bölümü yapmalı ve kendisi, çalışma saatleri ve ailesi için belirli zaman aralıkları oluşturmalıdır.

  • İş Güvencesi ve Stres

Pandeminin ekonomiye etkisi ile piyasalarda görülen durgunluk herkes için kaygılandırıcıydı. Uzaktan çalışırken yapılan işlerin göz ardı edilme ihtimali de stres yaratmaktadır. İletişimin azaldığı bu dönemde, birçok çalışanda işini kaybetme stresi ortaya çıkmıştır. Soru işaretlerinin arttığı bu çalışma düzeninde yöneticilere çok iş düşmektedir. Uzaktan çalışıyor olsa da çalışanına iş çıktılarının etkileri hissettirilmeli, takdir edilmeli ve güven verilmelidir.

2020 yılında Deloitte tarafından yapılan araştırmada, “Koronavirüs salgını sonrasında evden çalışma şirketinizde daha fazla uygulanmalı mı?” sorusuna yüzde 72,9 ile büyük bir çoğunluk “Evet” yanıtını vermiştir. Bu da çalışanların bazı olumsuzluklara rağmen uzaktan ya da hibrit çalışma düzeninde devam etmek istediğini gösterir. Değişen dünyada işverenler ve yöneticiler bu talepleri, doğru aksiyonlar ile destekleyerek başarıya ulaşacaklardır.

Siz de yeni çalışma düzeni, iş hayatı ve pek çok konuda detaylı bilgi almak isterseniz web sitemizdeki Future of Work Konuşmacıları sayfamızı inceleyebilir ve alanında uzman konuşmacılarımız Evrim Kuran, İdil Türkmenoğlu, Ebru Yonca Çapa, Fazıl Oral, M. Serdar Kuzuloğlu, Yiğit Kulabaş ve Dr. Cenk Tezcan’ın ilgili konuşmalarına bizim aracılığımızla ulaşabilirsiniz.

Kelime Bulutu

  • Uzaktan Çalışma

  • Psikolojik Sermaye

  • Sağlık ve Güvenlik

  • Pozitif Psikoloji

  • Ofiste Çalışma