Odaklanma ve Konsantrasyonu Geliştiren 6 İpucu

Konsantrasyon, bir diğer adıyla odaklanma, Türk Dil Kurumu’na göre derişim ve dikkat toplaşımı olarak betimleniyor. Merak etmeyin! Biz çok daha kapsamlı ve aydınlatıcı bir şekilde konuyu ele alacağız.

31 Mayıs 2022 ・ Yazan: Speaker Agency

Bizim konsantrasyon için ‘daha kapsamlı’ tanımımız ise şöyle: Dikkatinizi yapmanız gereken aktiviteye, doğru zaman ve planlamayla verme hali.

Dikkatinizi o an yapmanız gereken bir işe verdiğinizde ve dikkat dağıtıcıları yok saydığınızda o işe konsantre olmuşsunuz demektir. Disiplin ve pratikle odaklanma becerilerinizi geliştirmiş olursunuz.

Aslında bu şekilde bahsedince kulağa çok kolay bir işmiş gibi geliyor değil mi? Ancak öyle olmadığını hepimiz biliyoruz. Çünkü etrafımızda çokça dikkat dağıtıcı unsur olabiliyor. Bu, kimi zaman zararsız bir arkadaş, kimi zaman ise durmak bilmeyen cep telefonu bildirimleri olarak karşımıza çıkabiliyor. Tabii yapılabilecek binlerce daha eğlenceli aktivite ihtimalini saymıyorum bile!

İsterseniz önce odaklanmayı etkileyen faktörlerin birkaçına bakalım, daha sonra da ipuçlarımızdan biraz bahsedelim…

Faktörler

Emin olun odaklanmanızı engelleyecek birçok faktör var. Bunlardan birçoğu çevresel bazlı olduğu gibi bazıları da içsel olabilir. Bu faktörleri tespit etmek onları çözüme kavuşturmada bize büyük destek sağlayacaktır. Tıpkı ilkokul öğretmenlerimizin bize söylediği ‘soruyu anlamak çözümün yarısıdır’ sözü gibi biz de ‘sorunu anlamak çözümün yarısıdır’ diyoruz.

Çevre

Çevre faktörü, diğer birçok sorunda olduğu gibi bu konuda da karşımıza çıkıyor. Ancak burada bahsettiğimiz çevre kavramını çalışma ortamımız olarak değerlendirebiliriz.

En basit şekilde bulunduğunuz ortamın sıcaklığı, ışığı ve ambiyansı çalışmak için uygun değilse odaklanma zorluklarına maruz kalabilirsiniz.

Öte yandan gürültülü bir çalışma ortamının çok büyük bir dikkat dağıtıcı unsur olduğunu da hepimiz biliyoruz. Peki ya çok sessiz ortamların da bazı insanlarda konsantrasyon kaybına neden olduğunu söylesek şaşırır mıydınız?

Özellikle pandemi döneminden sonra birçok şirketin evden çalışma sistemine geçmesi, bize aşırı sessiz ortamların da en az gürültülü ortamlar kadar dikkat dağıtıcı olabileceğini gösterdi. Eminiz ki kafede çalışmanın evden çalışmaktan daha rahat olduğunu söyleyen çok fazla arkadaşınız vardır. Bunun sebebi insanı hafif bir şekilde uyaran bir çevre yapısının odaklanmaya yardımcı olması ile alakalıdır.

Fiziksel ve Zihinsel

Zihinsel ve fiziksel bakımdan iyi bir seviyede olmamak doğal bir şekilde beyin fonksiyonlarınızı da etkiler. Fiziksel olarak doğru koşulları sağlayamamak odaklanmanızda size zorluk çıkaracaktır. Bir yandan ertesi güne yetiştirmeniz gereken bir iş olduğunu düşünün. Bir yandan da son derece rahatsız bir sırtınız var. Odaklanmak oldukça zor olurdu öyle değil mi?

Zihinsel tarafa bakacak olursak sebep-sonuç ilişkisini görmek çok daha kolay. Anksiyete (kaygı bozukluğu), yapacağınız iş ile alakalı aşırı derecede kaygılanmanıza ve işi yapamayacak hale gelmenize neden olur, depresyon ise hiçbir şey yapmak istememenize…

Dikkat Dağıtıcılar

Konu odaklanma olunca dikkat dağıtıcılar son derece kapsayıcı ve geniş bir tanım haline geliyor. Dikkat dağıtıcılar, arkadaşlarınızdan televizyona, telefonunuzdaki bildirim seslerinden masada duran ufak bir topa kadar birçok farklı surette karşımıza çıkabilir.

Dikkat dağıtıcı şeyleri en aza indirmek için elinizden gelenin en iyisini yapın!  Korkmayın! Eğer konsantrasyonunuzu sürdürebilirseniz yazımızın devamında bunun nasıl yapılacağına dair tavsiyeler de vereceğiz!

6 Tavsiye

Yukarıda bahsettiğimiz gibi konsantrasyonu etkileyen birçok faktör var. Ancak bunları alt etmeniz için de birçok yol mevcut. Sadece telefonunuzla ayrı odalarda olmak gibi basit bir çözüm bile çok hızlı bir şekilde sonuç verebilir. Eğer işinizi zamanında yapmanıza yardımcı oluyorsa denemekten zarar gelmez. İşte sizin için 5 tavsiye.

1. Telefonunuzdan bir süre ayrılın

Burada kesinlikle telefonunuzu sessize almaktan bahsetmiyoruz. Tamamen farklı odalarda olun. Bu kısa süreli ayrılık telefonla ilişkinizde de yardımcı olabilir.

2. Çalışma ortamını güzelleştirin

Güzel ve temiz bir çalışma ortamında bulunmak size iyi hissettirecektir. Hatta arka planda çalacak bir müzik bile iyi hissetmenize yardımcı olabilir. Bunları evinizde sağlamakta zorlanıyorsanız sevdiğiniz bir kafe iyi bir alternatif olacaktır. Bulunduğunuz ortamda mutlu olarak çalıştığınızda çalışma şevkiniz de artabilir.

3. Çalışmanızda olduğu gibi molalarınızı da planlayın

Planlı çalışmak son derece doğru bir karar. Planlı mola vermek çok daha doğru bir karar. Doğru zamanda ve doğru oranda verilen molalarla çok daha hızlı bir çalışma akışı sağlayabilirsiniz.

4. Fiziksel ve zihinsel sağlığınıza dikkat edin

Fiziksel ve zihinsel sağlık, stabil olmanızda son derece önemlidir. Hem fiziksel hem de zihinsel açıdan stabil olduğunuzda dikkatinizi dağıtacak ya da sizi işinizden ayıracak unsurları da atlatmış olursunuz. Düzenli beslenme ve sporla fiziksel tarafta hızlı bir değişim gözlemleyebilirsiniz. Size mani olan zihinsel bir probleminiz olduğunu düşünüyorsanız, bu konuda bir uzmandan yardım alabilirsiniz.

5. Egzersiz yapın

Konsantrasyon gücünü artırmaya yardımcı beyin egzersizleri mevcut. Bir uzmandan destek alarak yapacağınız egzersizlerle dikkat eksikliği ve odaklanma problemi gibi problemlerinizi hızla aşabilirsiniz. Ayrıca egzersiz yapmak beyin sağlığınız için de son derece faydalı olacaktır.

6. Speaker Agency konuşmacılarından faydalanın

Speaker Agency bünyesindeki Motivasyon Konuşmacılarının konuşmalarını dinleyerek odaklanma ve farkındalık konusunda ilham alabilir ve Judith Malika Liberman, Deniz Bağan, Prof. Dr. Zümra AtalayBeyhan Budak, Nilüfer Devecigil ve daha birçok motivasyon konuşmacısına Speaker Agency üzerinden ulaşabilir, bilgi ve deneyimleriyle size rehberlik etmesini sağlayabilirsiniz.

 

 

Kelime Bulutu

  • Dikkat

  • Farkındalık

  • Öz Farkındalık

  • Odaklanma

  • Egzersiz Yapmak

  • Konsantrasyon Bozukluğu

  • Odaklanma Problemi

  • Dikkat Eksikliği

  • Beyin Egzersizleri