Öz Şefkat Nedir?

Gündelik hayatta çoğunlukla şefkat dendiğinde birçok kişinin aklına başkalarına karşı şefkat duymak gelir. En yakınlarımızdan biri zor bir dönemden geçiyorsa ona varlığınızı hissettirmek, kalpten şefkat göstermek isterseniz. Bir yakınınız size ihtiyaç duyduğunda yanında olmanın hafifletici bir tarafı olabilir. Peki ya bu zor durumda olan kişi sizseniz?

18 Nisan 2022 ・ Yazan: Speaker Agency

Öyle olduğunu farz edersek şayet, kendinize de aynı şefkati gösterir miydiniz? İşte resilience tam da burada ortaya çıkar. Tıpkı zor durumda olan arkadaşınıza yaptığınız gibi kendinize de aynı cümleleri söylemek ve kendine, özüne şefkatle yaklaşmak eş zamanlı olarak huzur ve mutluluk getirir.

Öz Şefkat Neden Önemli?

Son dönemlerin en popüler konularının başında gelen öz şefkat, temelinde başkalarını sevmeye başlamadan kişinin önce kendini sevmeyi öğrenmesi olarak nitelendirilebilir. Hata yapsanız dahi kendinizi anlayarak endişesiz kucakladığınızda kendinizi sevmeyi öğrenmeye başladınız demektir.

Daha önce kendine şefkat göstermemiş biri için öz şefkat geliştirmek zor olabilir. Ancak bir yerlerden başlayarak öz şefkatle tanışmak ve onunla olan ilişkiyi güçlendirmek uzun vadede fayda sağlayacaktır. Bunu geliştirebilmek için ufak meditasyon pratikleri ile başlamak ve küçük nefes egzersizleri yapmak faydalı olabilir. Bu sayede zaman içinde stresi yönetmek de kolaylaşır.

Öz Şefkat Nasıl Geliştirilir?

Bilinçli farkındalık (Mindfulness) çalışmaları ile öz şefkati geliştirebilirsiniz. Bunun temelinde şimdi ve şu anda olmak vardır. Günlük hayat rutini içinde ne hissettiğinizin çoğu zaman farkında olmayabilirsiniz. Oysa gün içinde biraz duraksamak, deneyimlerinizi fark etmek size çok iyi gelir. Acı çekiyorsanız bunu yok saymak yerine kendinize şefkatli olabilir ve acı çektiğiniz gerçeğini kabullenebilirsiniz. Bu şekilde ihtiyaç duyduğunuz şefkati de kendinize verebilirsiniz.

Nefes farkındalığı da öz şefkate giden yolda iyi bir araç olabilir. Düzenli olarak her gün nefes egzersizleri yapmak uzun vadede stresi azaltabilir. Düzenli yapılan nefes egzersizlerinin uzun vadede farkındalığı artırmanın yanı sıra zihinsel ve fiziksel gelişime de katkısı bulunduğu düşünülür. Nefese odaklanarak geçirdiğiniz anlar, şu anda olmanın farkına varırken bedenen rahatlamayı da sağlar. Bu anlar birleştikçe güçlü bir zihin ve öz şefkat gelişir.

Son olarak elbette hepimiz insanız. Tüm insanlığın ortak deneyimlerinden biri hata yapmak. Hiç kimsenin kusursuz bir hayatı olmadığını fark etmek, hata yapınca “bu çok doğal, ben de insanım ve ara ara hata yapabilir” demek kendini sevmeye giden yolları çizmede etkilidir.

Öz Şefkat Neleri Dönüştürür?

Öz şefkatin pek çok dönüştürücü etkisi vardır. Tüm getirilerin yanı sıra en güzel getirilerinden birinin psikolojik dayanıklılık olduğu kolaylıkla söylenebilir. Öz şefkat gelişiminde alacağınız faydalar şu şekildedir:

  • Hayata karşı çok daha pozitif olabilirsiniz.
  • Kendinizi devamlı olarak eleştirdiğiniz zaman motivasyon kaybı yaşayabilirsiniz. Ancak öz şefkat ile birlikte öz güveniniz de gelişecektir.
  • Hayattan, yaptığınız işlerden ve görevlerden daha fazla keyif duyabilirsiniz.
  • Depresyon, kaygı ve stres gibi beden için olumsuz durumlardan uzaklaşabilirsiniz.
  • Çevredeki insanlarla iletişiminiz güçlenir. Kendinizi daha rahat ifade edebilirsiniz.
  • Öz şefkat gelişimiyle birlikte vücuda saygı başlar. Vücudunuza daha fazla saygı duyabilir ve bunun için sağlıklı yaşam tarzlarına yönelebilirsiniz.

Kendinize yaptığınız olumsuz eleştiriler sizi sandığınızdan daha kötü etkileyebilir. Daima içinizde bir çocuk olduğunu hatırlamak ve onun da sevgiye ihtiyacı olduğunun bilincinde olmak faydalı olabilir. Öz şefkati geliştirmenin yollarından biri de onunla ilgili daha fazla okuma yapmaktır.

Öz şevkat ve farkındalık ile ilgili daha detaylı bilgi almak için Kişisel Dönüşüm Konuşmacıları sayfamızı ziyaret edebilir  Bu konuda uzman olan Deniz Bağan, Prof. Dr. Zümra Atalay, Prof. Dr. Ayşe Bilge Selçuk, Polat Doğru, Hale Caneroğlu ve Beyhan Budak gibi isimlerin öz şefkat ile ilgili görüşlerinden destek alabilirsiniz.

Kelime Bulutu

  • Öz Şevkat

  • Mindfulness Egzersizleri

  • Meditasyon

  • Stres

  • Nefes Pratikleri

  • Psikolojik Sağlamlık

  • Stres Yönetimi