Search Button
  1. »
  2. Blog
  3. »
  4. Pandemi Döneminde Tüketici Trendleri Nasıl Etkilendi?

Pandemi Döneminde Tüketici Trendleri Nasıl Etkilendi?

Tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19'un hayatımıza girmesiyle başlayan uzun karantina süreci, yaşam tarzımızı ve alışkanlıkları etkileyen önemli değişikliklere neden oldu. Özellikle küresel çapta yaşanan ekonomik değişimlerle birlikte tüketicilerin de alışkanlıkları değişerek ticaret ve e ticaret dünyasında farklı bir dönüşüme yol açtı. Pandeminin etkilerini sınırlandırma adına insanlar arasındaki temasın en aza indirilmesiyle ilgili alınan aksiyonlar, tüm sektörlerin ekonomik faaliyetlerinde durgunluğa sebep olurken tüketiciler de bu dönüşümden etkilendi. İşte, pandemi sürecinde tüketici trendleri ve davranışlarında ortaya çıkan değişimler...

• Dokunmadan ve Görmeden Alışveriş Yapmak
Pandemi öncesi yaşamda denemeden ve görmeden hiçbir şey almayan tüketici alışkanlığı, bu süreçte tamamen değişime uğradı. Özellikle yapılan bilimsel araştırmaların farklı yüzeyler üzerinde COVID-19 virüsünün belirli bir saate kadar kalabildiğini göstermesi, hem alışveriş merkezleri hem de marketlerde ürünlere temas etmeyi neredeyse tamamen ortadan kaldırdı.
Bununla birlikte acil ihtiyaçlar söz konusu olduğunda bile temassız ödeme yöntemine gidilmesinin yanı sıra online alışveriş uygulamaları da hiç olmadığı kadar popülerleşti. Halen artçıları devam eden pandemi nedeniyle tüketiciler bu alışkanlıklarını uzunca bir süre devam ettirecek gibi görünmekte.

• Yerel Marka ve Üreticilerden Alışveriş
Tüketicilerin pek çoğu pandemi nedeniyle ekonomik krize giren ve işini kaybetme tehlikesi ile karşı karşıya kalan yerli üreticilere ve markalara yönelmeye başladı. Bu sayede özellikle ürün ve hizmet sektöründeki yerli markalar birçok yeni müşteri kazandı.
Özellikle yerel markalara destek vermek amacıyla artan tüketici alışkanlıkları, pandemiden önceki döneme nazaran yaklaşık 3 kat yükseldi. Yerel üreticilerden satın alma eğiliminin bir diğer nedeni de aslında ihracat ve ithalatta yaşanan problemler ve küresel markaların stoklarındaki yenilenememe oldu.

• Analog Sistemden Dijital Dünyaya Geçiş
Pandemi ile birlikte gelen uzun karantina dönemleri ve sosyal izolasyon, hiç şüphesiz pek çok kişinin yaşamında sanal mecraların önemini artırdı. İş toplantıları, online eğitimler, arkadaş buluşmaları ve hatta egzersiz rutinini bile sanal dünyaya taşıyan insanlar, alışveriş alışkanlıklarını da sanal dünyadan gerçekleştirmeye başladı. Böylece pandemi öncesinde de popüler olan online alışveriş, bu dönem ile birlikte tabir-i caizse altın dönemini yaşadı. Özellikle online alışverişi ilk kez deneyimleyen ve güvenli olduğuna kanaat getiren tüketiciler, en küçük ihtiyacını dahi online sipariş etmeye başladı. Halen etkileri devam eden bu sistem sayesinde artık pek çok market ve giyim markası, perakende sektörden çok satışlarını çevrim içi ortama taşıdı.

• Marka Güveni Oluşumu
COVID-19 döneminde oluşan kriz yönetimini başarıyla yönetebilen, müşteri memnuniyeti ile müşteri deneyimi yönetimi hususlarına önem veren ve dolayısıyla kaliteli hizmet sunmaya çalışan, hijyen ve mesafelendirme kurallarına özen gösteren markalar tüketiciler tarafından daha fazla tercih edildi. Sadece alışveriş sırasında müşterilerine itina göstermenin ötesinde pandemiye ve sağlık çalışanlarına farklı destekler sağlayan markalar, sosyal sorumluluk bilinçleri sayesinde tüketicilerin de dikkatini çekerek güven ortamı oluşturmayı başardı.

• İsteğe Bağlı Harcamalarda Azalma
Pandemi öncesinde tüketicilerin giyim, elektronik, takı ya da ayakkabı gibi zorunlu olmayan alışverişe yönelik harcamaları üst seviyedeyken, salgın başlangıcında herkes yiyecek ve içecek harcamalarına öncelik verdi. Öyle ki her an gelebilen zorunlu kapanma haberleri öncesinde hemen herkes ya fizikî olarak marketlere akın etti ya da online sistemde market alışverişine yöneldi. Diğer yandan Türk lirasının döviz karşısında değer kaybetmesi, uçuşların neredeyse durma noktasına gelmesi ve ülkelerin karşılıklı sınırlandırmaları nedeniyle, isteğe bağlı bir harcama niteliğinde olan seyahat harcamaları da azaldı.

COVID-19, küresel bir insanlık krizine karşı yine küresel çapta bir iş birliği anlayışını da geliştirdiğinden tüketiciler alışveriş konusunda daha bilinçli olmaya başladı. Satın alınan şeylerin nereden ve nasıl geldiği, hangi süreçlerden geçtiği ve dünya kaynaklarının kullanımı konusunda daha farklı düşünen tüketiciler, alışveriş konusunda daha da şeffaf olmaya başladı. Buna karşılık satıcılar ise "Müşteri deneyimi nedir?" sorusuna pandemi ışığında cevaplar aradı. Böylece satış değil de müşteri deneyimi örnekleri bazında aksiyon alanlar, pandemi döneminin kazananı olmaya devam edecek gibi görünüyor.

Speaker Agency bünyesindeki Müşteri & Tüketici Trendleri konuşmacılarından Serdar Kuzuloğlu, Akan Abdula, Bora Alçı, Özlem Güsar ve daha birçok konuşmacının bilgi ve birikimi ile pandemi döneminde nasıl bir pazarlama stratejisi izleyeceğinizi belirleyebilir, müşterilerinizin eğilimlerine göre yeni deneyimler tasarlayabilirsiniz.